آموزش اصول و فنون و تکنیکهای مذاکره
نوشته شده توسط تیم مشاوران مدیریت ایران.
اصول و فنون مذاکره (تکنیکهای مذاکره حرفهای)
اصول و فنون مذاکره Negotiation Techniques (تکنیکهای مذاکره حرفهای) در درجه اول برای عملیات فروش است، اما در مواردی مانند مذاکرات در مورد بدهیها (استقراضها)، مذاکرات خرید ، مذاکرات حقوق و دستمزد و مذاکرات قراردادهای حوزهی اشتغال بکار گرفته میشود.
تعریف مذاکره : فرایندی گفتگو محور است که بر روی یک موضوع مشخص در جهت رسیدن به اهداف فردی یا سازمانی از طریق توافق صورت میپذیرد. مذاکره در جهت تأمین نیازها ، رضایت و منافع طرفین است و بایستی دارای ارزشافزوده باشد.
مذاکره خوب چیست؟
- باعث ایجاد ارتباط انسانی گردد.
- منافع را بر مواضع ترجیح دهیم.
- برای هر مذاکره نقشه داشته باشیم و راههای جایگزین را از پیش تهیه نماییم.
- شاخص و شواهد عینی و ملموس بیاورید و نه ذهنی.
مذاکره و استفاده از تکنیکهای مناسب، برای اثربخشی کلی یک سازمان - داخلی و خارجی - حیاتی است.
اثربخشی سازمانی محصول انجام فعالیتها در داخل یک سیستم منسجم است. مذاکره برای ایجاد سیستم داخلی (ساختار، کارکنان، عملکرد، برنامهها، اقدامات، و غیره) حیاتی است و سازمان را به سیستمهای خارجی (بازار، تأمینکنندگان، فنآوری …) مرتبط میسازد. مذاکره همچنین برای بهینهسازی عملکرد فعالیتهای داخلی و خارجی بسیار مهم است (عمدتاً از طریق ارتباطات، توسط کارکنان).
همواره در طول یک روز هر یک فرد با بیش از 17 نفر مذاکره مینماید که بیش از 85% از این مذاکرات با سودآوری شخص ارتباط مستقیم دارد.
اما 90% از دلایل عدم توفیق در کسب نتیجه به دلیل عدم آشنایی افراد با مهارتهای ارتباط مؤثر و اقناع مخاطب است.
- مذاکره خوب و اثربخش در حوزه فروش:
مذاکره خوب و اثربخش در حوزه فروش بهراحتی میتواند 10٪ به درآمد حاصل فروش بی افزاید، که مسلماً به باعث افزایش سود خواهد شد.
- مذاکره خوب و اثربخش در حوزه خرید:
مذاکره خوب و اثربخش در حوزه خرید بهراحتی میتوانید 10٪ از هزینههای مربوط به خرید محصولات و خدمات را کاهش دهد، که مسلماً باعث کاهش هزینه کل گشته و منجر به افزایش سود خواهد شد.
- مذاکره خوب و اثربخش مدیران در حوزه ارتباط با کارکنان:
مذاکره خوب و اثربخش مدیران در برخورد با کارکنان بهراحتی میتواند جابجایی کارکنان را %5 تا 10٪ کاهش دهد، که باعث کاهش هزینههای استخدام و آموزش و همچنین بهبود کیفیت، سازگاری و مزیت رقابتی خواهد شد که برای بسیاری از شرکت میتواند عامل تبدیل شکست و موفقیت نهایی باشد.
- مذاکره خوب و اثربخش مدیران اجرایی با مقامات نظارتی و برنامهریزی:
مذاکره مدیران اجرایی با مقامات نظارتی و برنامهریزی سازمان را قادر میسازد تا در بازارهای جدیدی حضور پیدا نماید که این بهنوبه خود میتواند باعث تبدیل یک سازمان از زیان دهی به سودهی شود.