جایگاه یابی چیست ؟
جایگاه یابی چیست ؟
جایگاه یابی در حوزه بازاریابی عبارت است از فرایند شناسایی یک بازار نیچ مناسب برای محصول ، خدمت یا برند و تعیین استراتژی جایگاه یابی برای حضور در آن بازار.
استراتژی جایگاه یابی به دنبال کسب جایگاهی متمایز برای برند در ذهن مشتریان در رقابت با سایر رقباست. شرکتها برای ایجاد ویژگیهای متمایز و قابل تشخیص در برندشان ( چه چیزی ، چطور ، چه زمانی … ) ، بسیار تلاش مینمایند. همچنین استراتژی جایگاه یابی در پی خلق تصویر برند ( ارزان – گران ، مصرفی – لاکشری ، متوسط – سطح بالا … ) از طریق تبلیغات است.
اگر برند جایگاه خود را پیدا نماید ، جایگاه یابی مجدد برند Re Positioning بسیار سخت است و در بسیاری موارد ، همراه با تخریب اعتبار برند است . این جایگاه یابی ریشه برندینگ مجدد Rebrandingاست. جایگاه یابی محصول به دنبال پیدا کردن طرحی منحصربهفرد در بازار برای یک محصول خاص است که در آن، به طور ایده آل، آن را به نیاز مصرفکننده پاسخ میدهد که هیچ محصول دیگری راضی نیست، مثل جایگاه یابی BMW در بازار ایالات متحده آمریکا . جایگاهیابی برند و جایگاه یابی خدمات نیز به طور مشابه، در همین مسیر هستند.
جایگاه یابی برنامه بازاریابی Marketing Plan
جایگاه یابی در برنامه بازاریابی از طریق آمیخته بازاریابی ۴p ( قیمت ، مکان ، ترفیع ، محصول ) انجام میشود. هر چه شدت و قدرت استراتژی جایگاهی بیشتر باشد، استراتژی بازاریابی اثربخشتر انجام میشود. یک استراتژی جایگاه یابی خوب، اقدامات بازاریابی را افزایش میدهد و به انتقال اطلاعات به خریدار در شناخت محصول یا خدمات کمک مینماید.