آموزش فروشندگی
آموزش فروشندگی برای تبدیل یک فروشنده معمولی به یک فروشنده حرفهای. فروشنده حرفهای به مسائلی توجه مینماید که معمولا توسط سایر فروشندگان از آن چشمپوشی مینمایند. مهارتهای بسیار جالبی و دلپذیری باید در یک فروشنده باشد که وی را به یک فروشنده حرفهای تبدیل نماید.
اگر مطالب پیشین ما را نیز مطالعه نموده باشید، مطلعید که تیم مشاوران مدیریت ایران، مطالب آموزشی خود بدون کوچکترین تنگنظری، تمام آنچه به علم و عمل آموخته، بیهیچ کم و کاستی و به رایگان به شما آموزش میدهد، هرچند که این عمل با عرف خدمات مشاوره منطبق نیست. در سلسله مباحث آموزش فروشندگی به آموزش تکنیکهای فروشندگی حرفهای میپردازیم.
یکی از اصلیترین مشکلات پیش روی هر فروشنده در مسیر تبدیل شدن به فروشنده حرفهای ، نداشتن اطلاعات کافی در خصوص محصول / خدماتی که عرضه مینماید. بسیار دیدهایم که فروشنده در خصوص محصولات خود اطلاعات ناقص یا گمراهکنندهای به خریدار میدهد، بعد از بررسی ، متوجه میشویم که این محصول تازه وارد ایران شده و یا این فروشنده تاکنون در بخش دیگری کاری میکرده و قصد دارد تا با آزمونوخطا و در بلندمدت کمکم در مورد محصول اطلاعات کسب نماید. آیا چنین فروشندهای میتواند محصول را به درستی معرفی و از آن در مقابل محصول/ خدمات سایر رقبا دفاع نماید.
با فرض اینکه شما در خصوص محصولات و خدمات خود اطلاعات کافی دارید و با چگونگی معرفی آشنایید ! ، به بیان 8 تکنیک فروشندگی حرفهای خواهیم پرداخت. تمام تکنیکهای فروشندگی حرفهای کاربردی بوده و با استفاده صحیح ، موجب افزایش حجم فروش و تعداد مشتریان شما خواهد شد. آموزش فروشندگی با همین هدف صورت میپذیرد.
1- تبدیل "تماس سرد" به "تماس گرم".
تماس سرد (cold calling) اصطلاحی در بازاریابی و فروش است .تماسی که فروشنده با هدف مشتری یابی با افراد تماس برقرار مینماید. اگر مشتری از قبل با برند و محصولات / خدمات فروشنده آشنا باشد، این یک تماس گرم و در غیر این صورت یک تماس سرد است.
یکی از فواید شبکههای اجتماعی بخصوص Linkedin وInstagram این است که به صورت طبیعی برای شما مشتری راغب و مشتری بالقوه فراهم میآورد.
در تعریف مشتری راغب طبیعی باید گفت که آن دسته از مشتریانی راغبی هستند که منافع محصولات و خدمات شرکت شما را از طریق مطالب و محتوای تولیدشده توسط فروشنده در شبکههای اجتماعی درک نموده است. (البته اگر فروشنده به جز چت با تلگرام و سلفی گرفتن، از گوشی موبایل به عنوان ابزاری برای موفقیت خویش بتواند بهرهای بگیرد).
شبکههای اجتماعی ابزاری مناسب برای افزایش آگاهی از برند است. به عنوان فروشنده، شما باید قبلا میزان "شناخت برند" و "جایگاه برند" را در ذهن مشتری بالابرده باشید تا مشتری شما را به عنوان منبعی مطمئن برای تهیه محصولات / خدمات همواره به یاد آورد. نتایج تحقیقات موسسه Annuitas Group در مورد مشتریان راغب طبیعی نشانن میدهد که حجم فروش محصولات بعد از تماس گرم تقریبا 477% بیشتر از حجم فروش بعد از تماس سرد است.
2- جلوگیری از مقایسه نمودن با سایر برندها.
بر اساس تحقیقات شرکت POCMedical ، یکی از بزرگترین اشتباهات فروشندگان ، تخریب برند رقبا و مقایسه نمودن محصول خود با آنان است. در این حالت اولین چیزی که به ذهن مشتری میرسد ، وجود سایر برندها در بازار است.
3- مستقیم سر اصل قضیه رفتن.
در زمان صحبت با مشتری نباید زیاد وقت وی را گرفت و حوصله وی را سر برد، اما نباید آپشنهایی برای قطع گفتگو به وی دارد . برای مثال تماس تلفنی ابتدا با این سوالات آغاز شود : چند دقیقه وقت دارید ؟ / آیا زمان خوبی برای صحبت هست ؟
البته این به معنای فشار بر مشتری و دیکته کردن چیزی به وی نباید قلمداد شود. بر اساس کتاب "فروش چابک" نوشته جیل کنرات، سریع باید سراغ اصل قضیه بروید و محصولات و خدمات خود را معرفی نمایید. این محصول / خدمات چه مزیتهایی دارد.
4- چگونه معامله را جوش بدهید.
یکی از بزرگترین مشکلات بسیاری از فروشندگان این است که نمیدانند که چگونه باید مشتری را از مرحله معرفی به مرحله ایجاد تعهد به خرید و فروختن منتقل نمایند. در حقیقت، بیان فروشنده باید مانند همراه با ارائه گزینههای قابل انتخاب برای مشتری باشد. گزینههای در مسیر جریان کلمات باید به صورت کاملا طبیعی بیان شود تا مشتری با شنیدنشان احساس راحتی و امنیت در انتخاب داشته باشد.
5- تسلیم نشوید.
بر اساس تجربه خودم و همکارانم باید حداقل 7 تا 10 مرتبه باید یک شرکت متوسط یا بزرگ باید تماس گرفته شود تا بتوان با مدیرعامل آن شرکت جلسهای هماهنگ شود.
بر اساس مقاله پیشین ما یک فروشنده حرفهای باید حداقل 3 تا 5 تماس برقرار نماید تا به موفقیت دست یابد. با پافشاری و آموختن در خصوص مشتری هدف و صنعت، موفقیت حاصل میشود.
6- اولین نفر تماس گیرنده باشید.
تحقیقات گروهی مانند InsideSales.com نشان میدهد که فروشندهای که اولین تماس را برقرار و در خصوص راه حل محصولات و خدمات خود برای مشتریان توضیح میدهد، شانس موفقیتی برابر 500 درصد داشته باشد.
7- کلام را به تصویر بکشید.
تصاویر به عنوان ابزاری قدرتمند، کمک فراوانی به فروشنده خواهد نمود. فروشنده حرفهای باید مهارت از تمام ابزارهای نمایشدهنده اطلاعات مانند ویدیو، انفوگراف، پاورپوینت و حتی اپ موبایل را برای انتقال مفاهیم خویش به مشتری استفاده نمایید. چنین ابزارهای فروشی میتواند چندین بار و بدون از دست رفتن اثربخشی ، مورد استفاده قرار گیرد.
نتایج تحقیقات نشان میدهد که سرعت پردازش تصاویر در ذهن انسان تا 60 هزار مرتبه بیشتر از پردازش متون است. در مقالهای از پارکینسون leader of Billion Dollar Graphics اشاره شده است که تصویر دارای عناصر احساسی و شناختی است، تصویر موجب افزایش سرعت پردازش و درگیری بیشتر قسمت رؤیاپردازی و تصویرسازی مغزز میگردد. دکتر بورمارک در مقالهای دیگر بیان مینماید که مفاهیم تصویری به قسمت حافظه بلندمدت رفته راه پیدا مینمایند. پس هنگامیکه مشتری با یک کلمه یا جملهه کوچک روبرو میشود، اطلاعات تصویری ذخیرهشده در مغز، یادآوری میشود.
8- تکنیک فروشندگی حرفهای شماره هفتم : داستانگو باشید.
اگر دقت نموده اکثر نویسندگان کتاب در خصوص "موفقیت در فروش" ، افرادی هستند که داستانگوی قوی هستند. برخی از آنان هرگز فروشنده موفقی نبودهاند اما داستان دیگران را در غالب موفقیتهای خود به نحوی بیان مینمایند که افراد عادی که تنها خواننده کتابهای آنان بودهاند، این داستان را به عنوان بخشی از زندگی واقعی نویسندگان، پذیرفتهاند.
فروشنده حرفهای باید بتواند داستان برند ، داستان محصول / داستان خدمت را کاملا روان تعریف نمایند. در چندین مقاله اشاره شده است که 63% مشتریانی که حقایق برند را در غالب داستان شنیدهاند ، آن حقایق را به یاد میآورند، حالآنکه تنها 5% مشتریانی که حقایق برند را در غالب برخی اطلاعات پراکنده شنیدهاند، آنان حقایق را به یادد میآورند.خلق یک داستان با قدرت به یادآوری بالا، یک عامل مهم و اساسی برای افزایش بهرهوری فروش است. داستان قادر است حسی مثبت و تجربی شناختی مهمی برایی تصمیم سازان سازمانی به وجود آورد.
در پایان باید اشاره نمایم که توانایی آموزش فروشندگی حرفهای ارتباط مستقیم با سطح تحصیلات، تجربه و مهارت مربی و مدرس دارد. مدرس فروش هرچه بیشتر در فرایند فروش درگیر و تجربه داخلی و بین المللی داشته باشد و از سوی دیگر توانایی انتقال دانش خود را داشته باشد، مدرس موفق تری خواهد بود. انتخاب صرفا بر اساس تعداد کتب یا مقاله چاپ شده و یا سخنرانی انجام شده ، کاری بسیار اشتباه است. فروش علم و هنری است. بیش از 80% توانایی مدرس در آموزش فروشندگی ، ناشی از تجربه عملی وی در بازارکار است.
نویسنده : دکترسیدرضاآقاسیدحسینی