فروشنده حرفهای موفق
فروشنده حرفهای موفق کسی نیست که صرفا از پشت میز دانشگاه بیاید و یا صرفا با سابقه کاری طولانی بوجود آید. اگر تجربه فروش چیزی را داشته باشید، حتماً تائید مینمایید که برای فروش موفق یک کالا ۳ عامل کلیدی وجود دارد :
۱- دانش کافی از کالا
۲- علاقه به فروش
۳- ارائه صحیح و حرفهای محصول
باید دقت نمایید، همه افراد این ۳ عامل را باهم ندارند.
جملهای است که میگوید : فروشندگان موفق، فروشنده به دنیا میآیند.
البته که همیشه اینگونه نیست. بیشک، استعداد و پتانسیلهایی وجود دارد که با آموزش و کسب تجربه شکوفا خواهند شد.
در ادامه به بیان خصوصیات یک فروشنده میپردازیم، خصوصیاتی که با آموزش و تقویت، یک فرد مستعد به یک فروشنده حرفهای موفق تبدیل میگردد.
خصوصیات فروشنده حرفهای موفق :
۱- وجدان :
نتایج تحقیقات انجمن روانشناسی آمریکا در سال ۱۹۹۳ نشان میدهد که اغلب فروشندگان موفق باوجدان هستند. افرادی که به کار خود افتخار و به آن عشق میورزند، منظم بوده و از کارایی بالایی برخوردارند، دارای این ویژگی رفتاری هستند.
وجدان کاری به معنای ادامه انجام کار بدون فرصت دادن به دخالت حاشیهها است. اگر فردی مرتب یا کارآمد نیست، قطعاً قادر به آموختن آن هم نیست. فروشنده حرفهای موفق با وجدان کاریی که از خود نشان میدهد حتما نظر کارفرما و مشتریان به خود جلب خواهد نمود و این تضمین کننده تثبیت وی در تیم فروش و افزایش درآمد وی خواهد شد.
۲- ادب :
برترین فروشندگان، بیشترین احترام را برای زمان مشتریان خویش قائل هستند. رفتار فروشنده با مشتریان کنونی و مشتریان بالفعل باید بهمانند رفتار با طلا باشد. زمان فروشنده برای مشتری باید کافی و برنامهریزیشده باشد. کمبود زمان مشتری را باید درک و به آن احترام گذاشت.
۳- ابتکار :
فروشنده حرفهای، منتظر دریافت دستور نخواهد ماند. این افراد بسیار مصمم و علاقهمند به در اختیار گرفتن امور هستند. نظم فروشنده، عامل حفظ مسیر موفقیت است. اگر چیزی باید فروخته شود، حتماً راهی برای فروش آن وجود دارد. فروشنده باید در خصوص فروش محصولات از نبوغ و روشهای ابتکاری نیز استفاده نماید. فروشندهای که یک روش روتین برای معرفی و فروش کالا دارد، هرگز رشد نمینماید. ابتکار همراه با ریسک است و ریسک منطقی باعث ایجاد تجربه و افزایش مهارت میگردد.
۴- گوش دادن :
برترین فروشندگان کسانی هستند که از مشتریان خود سؤال پرسیده و به پاسخ آنان بهدرستی گوش میدهند. وقتی به مشتری گوش فرا دهید، نیاز و خواسته مشتری را بهدرستی تشخیص و راهکار مناسب را ارائه خواهید نمود. از سوی دیگر، گوش دادن به مشتری، نشانه احترام به کلام وی است. ۸ گام برای اینکه نشان دهید، شما خوب گوش میدهد.
۵- ایستادگی :
یکی از خصوصیات فروشندگان صبر و ایستادگی در مقابل ناملایمات است. زیرا فروشنده باید به شنیدن کلمه “نه” عادت نماید. پس باید اعتمادبهنفس و ایستادگی بالایی از خود نشان دهد. اما همین ایستادگی نیز باید به تکنیک فروش مسلح شود تا “جواب نه” کمتر دریافت شود. چهارراه تبدیل جواب “نه” به “بله”.
۶- پذیرنده کلام مربی :
پذیرش کلام مدیر بهعنوان مربی فروش، از داشتن تجربه بااهمیتتر است. فروشنده موفق باانرژی کافی و علاقه بهسوی یادگیری و پذیرش کلام مربی گام برمیدارد. او از هرگونه پیشنهاد استقبال مینماید. فروشنده موفق، سریعاً خود را با تغییر تاکتیکهای مربی خویش منطق ساخته حتی اگر با تمام روندهای گذشته فروش متفاوت باشد.
۷- خوشبین :
ترجیح میدهید از چه کسی خرید نمایید ؟ از فروشندهای خوشبین و شاداب یا فروشندهای بدبین و افسرده ؟
تمایل مشتریان به خرید از فروشندهای خوشبین و بشاش است.
ادامه مطلب : ۱۲ خصوصیت فروشنده حرفهای موفق