مشتری راغب Lead
فروشنده در طول روز با مشتریان زیادی در ارتباط است و مدیر فروش دائم به فروشنده تاکید میکند که این فرد که تماس گرفت یا مراجعه نمود ، مشتری است . البته منظور مدیر فروش ، ” مشتری راغب ” است که یک گام در قیف فروش به خرید نهایی نزدیکتر از ” مشتری بالقوه ” است. اما چرا فروشنده نمیتواند به مشتری راغب خود بفروشد ؟
معمولا مدیرعامل یا مدیر فروش با فروشنده بحث میکند که واحد بازاریابی یا شخص بنده کلی تلاش نمودهایم ( از طریق تبلیغات ، جوایز ، … ) تا مشتری وارد فروشگاه شده و یا با شرکت تماس گیرد ، پس چرا مشتری را جذب نمیکنید، چرا نمیفروشید ؟ (چرا مشتری که وارد قیف فروش شده را سمت خرید هدایت نمیکنید ؟ )
فروش در شرایط بد اقتصادی
در شرایط بد اقتصادی ، ایجاد تقاضا به روش سنتی ناکارآمد و بازاریابی درونگرا اثرگذار نبوده و در بهترین حالت به شدت اثربخشیاش پایین است. اما حتما راهی وجود. شایدم تقاضا کم نشده باشد.شاید کمپین تبلیغاتی شما واقعا هم افتضاح برگزار نشده باشد.
به این مطلب کمی فکر کنید: بیشتر شرکتها مشکلی در تولید مشتری راغب در دهانه قیف فروش ندارند. این مشتریان راغب میتواند با یک سرمایهگذاری مناسب از طریق وبسایت ، اینستاگرام ، ایمیل و یا هر روش دیگری ایجاد شود. تمام مشکل در وسط قیف فروش ایجاد میشود. جایی که اغلب شرکتهای B2B یا B2C تازه مشکلات فروششان هویدا میگردد. جایی که باید مشتریان بالقوه باید به مشتریان راغب در حال تصمیم و سپس مشتری بالفعل و نهایتاً به درآمد تبدیل شوند.مطالعات نشان می دهد که تعداد کمی از شرکتها از تکنولوژی مانند اتوماسیون بازاریابی به طور کامل استفاده میکنند ( البته اگر سیستم بازاریابی داشته باشند ).
اگر فروشنده شما مشتریان راغب زیادی را به مشتری بالفعل تبدیل نمینماید، میتواند به ۵ دلیل زیر باشد.
هنگامیکه برای افزایش فروش شرکتها شروع به ارائه خدمات مشاوره فروش مینماییم، با یک یا چند مورد زیر در بین فروشندگان مواجه میشویم :
پاسخ مسئول توسعه کسبوکار به مشتری راغب جدید
در شرکتها ( در شرکتهای ایرانی بهندرت دیدهایم ) یک واحد به نام واحد توسعه کسبوکار وجود دارد که وظیفهاش مذاکره و تعیین صلاحیت مشتریان راغب جدید است. به تجربه دیده شده که بیش از ۸۰ درصد مشتریان راغب هرگز به مشتری در حال تصمیم تبدیل نمیشوند.دلیلش ؟ زیرا تمام فرایند پاسخگویی و تعیین صلاحیت به عهده افراد واحد توسعه کسبوکار است.اگر آنان به مشتری بالقوه رسیدگی نکنند. حتما مشتری راغب نیز نخواهد بود. راهحل ؟
ادامه مطلب : مشتریان راغب