بازار هدف Target Market ( تارگت مارکت )
بازار هدف یکی از آن اصطلاحات بسیار مهم بازاریابی و تعیین بازار هدف از وظایف مدیریت بازاریابی است. بازار هدف ، اساس و ریشه تمام عناصر و اجزای استراتژی بازاریابی از توسعه بازار و نامگذاری محصولات و خدمات تا کانال بازاریابی است. زمانی که از STP بازاریابی ( بخشبندی ، هدفگیری ، جایگاهیابی ) صحبت میشود ، حتما مبحث بازار هدف نیز مطرح میشود.
نکته : بازار هدف ( مخاطب هدف ) شما تمام افراد حاضر در بازار نیستند. هدف باید آن باشید که گروه مشخصی از افراد شناسایی و بفهمید که آیا آنان دارای ویژگی خاصی هستند ( Niche Market تمرکز بر مخاطب مدنظر. هنگامیکه یک کسبوکار “خاص و ویژه” باشید، مردم، خودشان شما را پیدا خواهند نمود. ) و بر آن بخش یا گروه ، مسلط شوید.
درک بازار هدف بسیار مهم است، این اهمیت زمانی بیشتر مشخص میشود که شما قصد داشته باشید بر تبلیغات متمرکز شوید. تبلیغات برای کل بازار بسیار پرهزینه است ، اما اگر فقط بر گروه یا بخش مشخصی از بازار تمرکز نمایید ( بخش بندی بازار ) ، احتمالا اینکه تبلیغات شما کل آن را پوشش دهد ، بسیار بیشتر و اثربخشتر خواهد . در این حالت نرخ بازگشت سرمایه ROI بازاریابی شما مناسب خواهد بود.زیرا نرخ تبدیل یکی از شاخصهای مهم در مسیر قیف فروش است ( البته اگر مدیر بازاریابی شما اصلا آن را شنیده باشد ).
تعریف بازار هدف
بازار هدف به گروهی مشخصی از افراد گفته میشود که قصد داریم پیام بازاریابی خود را به آنان برسانیم. این افراد ، بیشترین پتانسیل را برای خرید محصولات و محصولات دارند ، این افراد بیشترین تشابه را از نظر ویژگی شخصیتی ، جمعیت شناختی یا رفتاری با هم خواهند داشت.
برای تعیین بازار هدف ، بهتر است که بدانید مشتریان بالقوه را کجا یا چطور میتوانید بیابید .
بازاریابی هدف Target Marketing ( تارگت مارکتینگ )
بازاریابی هدف نوعی از مارکتینگ است که در خصوص تحقیق یا درک علایق ، سرگرمی و نیازهای مشتریان بالقوه است که میتوان پیام و بودجه بازاریابی را روی بخش مشخصی از بازار که شانس بالاتری برای فروش محصولات و خدمات به آنها وجود دارد.
ادامه : بازار هدف