مصرف خودنمایانه یا مصرف گرایی خودنمایانه
مصرف خودنمایانه چیست ؟
مصرف خودنمایانه Conspicuous consumption یا مصرف به خاطر متمایز شدن از دیگران، از نگاه روانشناسی نارسیسم یا خودشیفتگی است.
از دید روانشناسی مصرف ، فرد به دنبال خرید کالا یا خدمات لوکس یا منحصر به فردی است. هدف وی به رخ کشیدن شرایط اقتصادی و جایگاه یا طبقه اجتماعی برتر خویش به دیگران است.
مصرف مخودنمایانه خرید کالا یا خدمات با هدف خاص نمایش ثروت به جای پوشش نیازهای اساسی است. اگر بخواهیم به جامعه خود نگاه کنیم، مصادیق مصرف خودنمایانه بسیار وجود دارد.
این نوع مصرف مرتبط با طبقه اجتماعی خاصی نیست و میتواند در هر طبقه و با هر سطحی از درآمد دیده شود.
عناصر کلیدی مصرف خودنمایانه
- مصرف خودنمایانه اصطلاحی است که توسط اقتصاددان و جامعه شناس آمریکایی تورستین وبلن ابداع شده است.
- مصرف خودنمایانه را می توان در مورد کالاهای لوکسی که به راحتی به عنوان اقلام گران قیمت و تجملی قابل تشخیص هستند، اعمال کرد.
- وسایل حوزه فناوری، اتومبیل و لباس همگی می توانند نمونه هایی از موارد مرتبط با مصرف خودنمایانه باشند.
- مصرف خودنمایانه اغلب برای نشان دادن یک موقعیت یا طبقه اجتماعی خاص انجام می شود.
- در حالی که این نوع مصرف اغلب با افراد ثروتمند مرتبط است، هر کسی از هر طبقه اقتصادی ممکن است یک مصرف خودنمایانه باشد.
درک مصرفگرایی خودنمایانه
این اصطلاح توسط اقتصاددان و جامعه شناس آمریکایی، تورستین وبلن Thorstein Veblen در کتاب خود به نام «نظریه طبقات تن آسا» در سال ۱۸۸۹ معرفی شد. این نوع مصرف محصول طبقه متوسط رو به رشد در طول قرن ۱۹ و ۲۰ به شمار می رفت. این گروه درصد قابل توجهی از درآمد قابل تصرف را برای صرف کالاها و خدماتی داشتند که عموماً ضروری تلقی نمی شد.