یک بازاریاب دارو با 5 نوع دکتر برخورد خواهد نمود
نوشته شده توسط دکترسیدرضاآقاسیدحسینی
تیم مشاوران مدیریت ایران :
پنج نوع دکتری که یک بازاریاب دارویی و درمانی Medical Representative : MedRep در طول عمر حرفهای خود با آنان روبرو میشود.
در این مقاله قصد داریم به بیان انواع دکتر بپردازیم. اما چرا ؟
غالب سایتهایی که در حوزه بازاریابی و فروش مطلب ارائه مینمایند، در هنگام بیان انواع مشتری، صرفا به مشتریانی میپردازند که نقش واسط و یا مصرفکننده محصولات متداول بازار را داشته و با توجه عدم وجود تجربه در کار بازار دارو و درمان و صنف پزشکان، هرگز به یک دکتر بهعنوان یک مشتری و یا یک تسهیلکننده فرایند فروش(واسط) نگاه ننمودهاند. (توجه: دکتر داروساز در یک داروخانه یک مشتری است، اما یک پزشک عمومی یک تسهیلکننده فرایند فروش است)
در بازار دارو، پزشکان نقش بسیار مهمی در میزان مصرف یک دارو داشته و عاملی بسیار تاثیر گذاری بر تقویت و حذف یک برند از بازار هستند.
پس افرادی که تحت عنوان "بازاریاب دارو"،"ویزیتور علمی"،"نماینده علمی"،" فروشنده تخصصی محصولات پزشکی"، "معرف دارو" یا MedRep باید با این پزشکان در ارتباط بوده و محصول شرکت خود را به آنان معرفی نمایند، بسیار مهم است که انواع این پزشکان را بشناسند.
پیشتر در مقالهای تحت عنوان " یک روز از زندگی یک فروشنده تخصصی محصولات پزشکی " در خصوص نحوه کار این افراد توضیحاتی بیانشده است.
شخصی که معرف دارو یا خدمات درمانی است باید بتواند پزشک را به توصیه دارو و خدمات پزشکی به بیمار، متقاعد نماید. تا جایی که تجربه برخورد حرفهای در نقش مشاور و یا بیمار را با پزشکان داشتهام، سعی نمودهام که این دستهبندی به واقعیت نزدیک باشد.
از شما نیز درخواست داریم که اگر با نوع دیگری از دکتر برخورد نمودهاید، تجربه خود در قسمت اعلام نقطه نظرات در پایین همین مطلب با ما و دیگر دوستان به اشتراکگذارید.
دکتر تکنولوژی باز
دکتری که با پشتیبانی تکنولوژی بسیار دانا و زرنگ جلوه میکند.
این دکتر اعتقاد دارد که همهچیزدان است و اگر چیزی را نداند، فورا در اینترنت به دنبال پاسخ سوال خواهد گشت. برای مثال فرض که قرض پاراستامول (قرصی که بهتر از آسپرین برای کودکان است و خیلی کم تجویز میگردد) را برای دکتر تشریح و اطلاعاتی در خصوص تاثیر آن بر کبد و ... میدهید.
دکتر بلافاصله بعد از جلسه با شما، در نت به دنبال اطلاعاتی در خصوص این محصول میگردد و در جلسه بعدی که شما را ملاقات مینماید اطلاعات بیشتری از شما در خصوص آن محصول دارویی یا خدمت درمانی دارد.
پیشنهاد من این است که برای متقاعد نمودن وی، تلاش بیشتری مبذول نموده و برای این پزشک از طریق ایمیل اطلاعات و جزئیات تکنیکی بیشتری ارسال نمایید.
دکتر قدیمی باز
این نوع دکتر اعتقاد دارد که هر چیزی، قدیمیاش خوب است و معمولا مسن بوده و در حدود 30 تا 40 سال تجربهدارد. اگر محصول جدید یا ناشناختهای را برای معرفی نزد آنان ببرید، حتما آن را جدی نگرفته و هنوز بر داروهای قدیمی و اثر بهتر آنان اصرار میورزند ( مثلا قرصی به نام "کاشی کالمین" که در دهه 30,40، برای سردرد تجویز میشده و امروزه وجود خارجی ندارد را بهتر از داروهای جدید میداند. اگر شما پزشک هستید حتما این اسم تا حالا به گوشتان هم نخورده است.)
برای متقاعد نمودن این نوع دکتر، باید محصول یا خدمت بهصورت کامل و موثر تشریح نمایید. به قول یکضرب مثل آمریکایی که میگوید old is gold. میزان ثبات این افراد در نحوه نوشتن نسخهها بسیار زیاد است، زیرا که متکی بر داروها و روشهای قدیمی است. اگر بتوانید این دسته از دکترها را متقاعد سازید، حتما حجم فروشتان چندین برابر خواهد شد.
دکتر صاف و ساده
این دسته از دکترها خیلی راحت متقاعد شده و البته تکنولوژی باز نیز هستند. این نوع دکترها بین 30 تا 40 سال سن دارند. این نوع از دکترها خیلی دوستداشتنی است و بهراحتی میتوان با آنان ارتباط مناسب برقرار نمود و با دادن یک کادو خیلی ساده با آنان دوست شد. برای این دکتر در مناسبتهای ایمیل مناسبتی ارسال نمایید.با این دکترها، حتما به اهداف فروشتان خواهبد رسید.
دکتر همیار
این نوع از دکترها برای Med Rep، کمکی بزرگ هستند. بسیار با پزشکانی برخورد نمودهام که خود در سالهای اولیه کارشان با مشکلات زیادی روبرو شدهاند و اکنون میخواهند به Med Rep کمک نمایند تا وی زود موفق شده و در این جنگ کامیاب باشد و یا به دنبال رضایت درونی از طریق کمک به دیگری هستند. این دکتر به شما قول میدهد که حتما داروی شما تجویز نماید و واقعا تمام سعی خویش را خواهد نمود. اما وی با همه بازاریابان دارو به اینگونه برخورد خواهد نمود، پس تنها محصول شما را نسخه نخواهد نمود و هر بازاریابی که به وی مراجعه کند، بهنوعی موفق است و دسته خالی نخواهد رفت.
دکتر حاذق
آنان دکترهایی هستند که در شهر خود بسیار معروف شده و بهقولمعروف دستشان شفاست، پنجه طلاست و یا حاذق است. پس حتما یک بازاریاب علاقه دارد که این دکتر، دارو یا خدمات پزشکی وی را به بیمار توصیه نماید. اما هنگامیکه به این دکترها مراجعه مینمایید چه اتفاقی میافتد؟
این دکتر بیش ازآنچه که شما میدانید در خصوص محصول یا خدمت شما میدانید و اطلاعات شما را تکمیل کرد و شما را با سرافکندگی از محل طبابتش به بیرون راهنمایی مینماید. این پزشک سرشار از اعتمادبهنفس است، زیرا که بسیار موفق بوده و دانش کافی برای درمان بیمار را دارد. وارد نمودن یک دارو به نسخه این پزشک بسیار سخت است.
منبع : یک بازاریاب دارو با 5 نوع دکتر برخورد خواهد نمود
مطلب مرتبط : شش چالش نامگذاری برندهای دارویی و بهداشتی که غلبه بر آنها، کلید موفقیت است
تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.