تولید سلیقه گرا Customerization چیست ؟
کاستومریزیشن Customerization
این اصطلاح برای اولین بار به زبان فارسی ترجمه و در خصوص آن به زبان فارسی در سایت تیم مشاوران مدیریت ایران توضیحاتی ارائه میگردد.
کلمه کاستومریزیشن Customerization از ترکیب دو کلمه Customer و zation (فرایند) ساخته شده و در کل به معنای " تولید سلیقهگرا " یا " تولید سلیقه محور " است.
چرا تولید سلیقه گرا ؟
ما محصولات را بر اساس انتخابهایمان خریداری مینماییم. اگر به دنبال چیز خاصی هستیم به بازار میرویم ، به ویترین مغازه نگاهی میاندازیم ، قیمتها را میسنجیم. شاید محصول مدنظر خوب و مشتریپسند باشد ، اما اگر این محصول دارای ویژگیهای خاصی باشد که چهبهتر. ما کلا عاشق خاص بودن هستیم. هرچه کالا خاصتر ، بهتر . مدیران بازاریابی باهوش، از این تمایل بهعنوان یک ابزار بازاریابی برای حفظ مشتری در دنیای پر از رقابت کنونی استفاده مینمایند.
طراحی و تولید محصول بر اساس نیاز و سلیقه هر مشتری Customerization نامیده میشود.
در رویکرد قدیمیتر که همان فرایند کاستومایز نمودن Customize محصولات بود ، برای شرکتهای سنتی و منفعل ، عملی بسیار سخت و عمدتا غیرممکن بود. حال در رویکرد جدید کاستومریزیشن ، در سازمانهایی قابلیت پیادهسازی دارد که علاقه به حرکت بر لبه تیغ تکنولوژی و فنآوری دارند.
همچنین اگر مطالعهای بر روند فروش محصولات در تاریخ 150 سال اخیر داشته باشید ، خواهید که از تولید انحصاری (خودروی سری T هنری فورد) تا تولید سفارشی بررسیشده است .اما باید تولید سلیقه محور را نسل بعدی و نوین تولید محصولات و خدمات به حساب آورد.
تاثیر تولید سلیقه گرا بر فروش
تولید سلیقه گرا یکی از تکنیکهای بازاریابی از قسمت استراتژی تولید و از زیرمجموعه آمیخته بازاریابی Product میباشد که با در نظر داشتن نیاز و خواسته مشتری، از طریق افزایش سطح رضایت مشتریان، مشتریان کنونی را حفظ و مشتریان راغب بیشتری را جذب مینماید. حتی اگر مشتری در خصوص شکل و شمایل محصول واقعی اطلاعات کافی نداشته باشد ، اما همین که میداند که این محصول بر اساس خواسته وی طراحیشده است ، حس بسیاری عالی دارد. مشتریان این را شانسی برای خود میدانند که محصولی انتخاب مینمایند که بر اساس سلیقه آنان و به وسیله دیگران تولیدشده است. این جمله شاید بهترین تعریف از کاستومریزیشن باشد : ایده از مشتری ، ساخت از تولیدکننده.
کاستومریزیشن بسیار سخت است ، زیرا که :
- میزان پرداخت مشتری لزوما برابر هزینه تولید آن محصول توسط سازنده نیست.
- روشهای تولید محصول مدنظر مشتری خارج از فرایندهای تکراری تولید آن محصول میباشد.
این روش بازاریابی موجب افزایش اثربخشی کل بازاریابی سازمان در فضای کسبوکار رقابتی است. بسیاری از شرکتهای پیش رو به سمت کاستومریزیشن متمایل شدهاند.
تفاوت Customization و Customerization چیست ؟
در Customization ( شخصیساز ) ، تولیدکننده بر اساس نیازهای پیشبینیشده ، محصول خود را در چند نوع مختلف تولید و در اختیار مشتریان قرار میدهد . این پیشبینی بر اساس خواسته بخش عمده جامعه است ( معدل نیازهایی مشتریان جامعه ) و نه بر اساس نیاز هر مشتری. درحالیکه در Customerization ، تولید بر اساس نیاز هر مشتری اتفاق میافتد.
در برخی منابع تولید سلیقهگرا را تولید انبوه سفارشی Mass Customization مینامند . به این معنا که گفته میشود ، پایه محصول تولید شده برای همه مشتریان یکسان است اما مشتری با ارائه نظر خود تا پیش از پایان فرایند تولید ، نظر خود را بر محصول اعمال مینماید و محصول خارج شده از نوع محصولات تولید انبوه سفارشی شده است.
ادامه مطلب : تولید سلیقه گرا Customerization