۱۴ مهارت فروش که هر فروشندهای باید بداند ( مهارتهای فروش – قسمت دوم )
در ادامه قسمت اول در خصوص مهارت فروش ، به تشریح سایر انواع مهارتهای فروش خواهیم پرداخت . این مهارتهای فروش به اثربخشی تیم فروش کمک شایابی خواهد نمود.
هنر سوال پرسیدن
یک فروشنده حرفهای ، مذاکره فروش را با چند سوال آغاز مینماید. پرسیدن سوالات مناسب و هدفمند ، یکی از مهارتهای فروش است. سوال پرسیدن ، ابزاری برای درک خواسته مشتری است.یک فروشنده غیرحرفهای فقط هرچه به ذهنش میرسد ، میگوید ، شاید یکی از آن موارد مثل طعمه ماهیگیری ، موجب ایجاد انگیزه در مشتری بالقوه شده و فروش انجام شود. اما فروشنده حرفهای با هنر سوال پرسیدن ، میداند که چگونه باید یک محصول را تشریح نماید. ارزش پیشنهادی محصولات و فواید آن را به درستی توصیف مینماید.
از طرف دیگر ، کشف میزان بودجه ، زمان ، رقبا و فرایند خرید از این طریق اتفاق میافتد.
مدیریت زمان
فروشنده حرفهای قادر است تا بیشتر زمانش را به گفتگو و برقراری ارتباط با مشتریان اختصاص دهد ، درحالیکه سایر فروشندگان در حال بازی با گوشی موبایل ، هماهنگ کردن مراسم عقد و عروسی دخترخاله، رفتن به فلان پاساژ پس از ساعت کاری ، اطلاع از قیمت فلان آرایشگاه هستند. مدیریت زمان یک انواع مهارتهای فروش است که حتما برای افزایش بهرهوری فروش یا اثربخشی فروش مهم است.
باید به فروشنده آموزش داده شود که چگونه یک مشتری راغب ( که بالاترین احتمال برای تبدیلشدن به مشتری بالقوه در مسیر قیف فروش را دارد ) شناسایی نموده و از صرف زمان برای مذاکره به سایر افراد خودداری نماید.آیا فروشنده شما این مهارت فروش را دارد ؟
جلوگیری از اعتراض مشتری
جلوگیری از بوجود آمدن اعتراض از مهارتهای فروش است. یک فروشنده حرفه ای قادر است تا به صورت فعال از اعتراض مشتری جلوگیری نماید و نه فقط کنترل اعتراض مشتری . با برخورد مناسب فروشنده و یا سیستم فروش با برخی از اعتراض ها ، میتوان پیشاپیش از اعتراض مشتری ، جلوگیری نمود . این حالی است که در بسیاری از سیستم های فروش بسیار دیده ایم که پیش بینی که هیچ ، در زمان بروز اعتراض به آن اصلا توجه نمیشود و این مسئله تا شکایت قضایی و تخریب برند پیش رفته است. به فروشنده باید آموخت که چه عملی موجب ایجاد اعتراض میگردد و چه استراتژیای باید اتخاذ شود که هرگز به آن مرحله نرسد. برای مثال آموزش فروش باید بتواند از این اعتراض جلوگیری نماید : چند دقیقه دیگر به من زنگ بزن / من الان به این نیاز ندارم.
ادامه مطلب :
۱۴ مهارت فروش که هر فروشندهای باید بداند ( مهارتهای فروش – قسمت دوم )