تعریف ارتباطات یکپارچه بازاریابی
تعریف ارتباطات یکپارچه بازاریابی IMC چیست؟
ارتباطات یکپارچه بازاریابی IMC عبارت است از ایجاد هماهنگی بین عناصر متعدد ترفیع ( پروموشن Promotion ) است و دیگر فعالیتهای ارتباطی با مشتریان سازمان است. اساس و ریشه ارتباطات یکپارچه بازاریابی به عنوان یک ابزار در مسیر پیاده سازی اهداف ارتباطی سازمان است که اصطلاحا آن را آمیخته ترفیع Promotional Mix مینماییم. خود آمیخته ترفیع بخشی از آمیخته بازاریابی با آمیزه بازاریابی Marketing Mix است
ارتباطات یکپارچه بازاریابی از تبلیغات Advertising ، ترفیع فروش Sales Promotion ، روابط عمومی PR ، فروش شخصی Personal Selling ، رویدادهای بازاریابی ، بازاریابی چریکی و دیگر موارد بر این برقراری ارتباط استفاده نمایند.
اهمیت ارتباطات یکپارچه بازاریابی IMC
اهمیت ارتباط یکپارچه بازاریابی در مزیت رقابتی در بازار است. با افزایش میزان تحقیقات بازار، ترجیحات مشتریان نزد مدیریت سازمان بسیار شناخته شده است. با این میزان از اطلاعات ، مدیران سازمان بهراحتی میتوانند ارتباطات بازاریابی با ترجیحات مصرفکنندگان تطبیق داد و در زمان مناسب این ارتباط برقراری شود.
این وظیفه خطیر مدیریت برند است که باید کاری کند که مشتریان به محصولات شرکت احساس وابستگی نمایند. آقای ون میکر یک جمله جالب دارد : ” نیمی از پولی که روی تبلیغات صرف میکنم واقعا هدر رفته ، فقط نمیدانم که کدام نیمه بوده “.
با تجزیه و تحلیل دقیق دادهها ، مثل نرخ کل کلیکهای زده شده روی تبلیغات آنلاین ، شرکت میتواند میزان اثربخشی تبلیغات آنلاین را تعیین نماید، همچنین بهترین زمانها برای تبلیغات آنلاین نیز میتوان مشخص نمود، این همان اهمیت ارتباط یکپارچه بازاریابی است. اگر پیام مناسب و درست در مکان مناسب و زمان مناسب به دست مخاطب ( مشتری بالفعل ) مناسب برسد ، در این حال احتمال تبدیل مشتری بالقوه به مشتری راغب در داخل قیف فروش بسیار زیاد است، اما در سطح هزینه بسیار پایینتر. ثبات و پایداری که ناشی از IMCخیلی با اهمیت است.
فرض کنید فردی میخواهد یک تلفن هوشمند اما پیامهایی که از رسانههای متفاوت در خصوص این محصول دریافت مینماید با هم متفاوت بوده ، ثبات و یکدستی در بین پیامها نباشد . در این حالت حتما این فرد دچار نارضایتی یا ناهنجاری شناختی میشود ، اما اگر پیامها در رسانههای یکسان باشد و به یک حالت دریافت شود، میتواند موجب رضایت وی شود. اگر مشتری پادشاه باشد ، این پادشاه حتما واقعا راضی خواهد بود.
ادامه : تعریف ارتباطات یکپارچه بازاریابی