اثر قالب بندی Framing Effect در تصمیم مدیریت
دوشنبه, ۴ بهمن ۱۴۰۰، ۰۳:۰۷ ب.ظ
اثر قالب بندی چیست ؟
فریمینگ افکت Framing Effect یا اثر قالب بندی ( اثر فریمینگ / اثر کادربندی / قاب بندی )
اثر قالب بندی یک سوگیری شناختی ( قطبی شدن یا تعصب) است که به روش های مختلف بر تصمیم گیری ما تأثیر می گذارد.
به عبارت دیگر، ما تحت تأثیر نحوه بیان یک واقعیت یا سؤال هستیم.
به عنوان مثال، دو ظرف ماست داریم.
- در یکی از آن ها “ماست با ۱۰% چربی” است و در دیگر” ماست با ۹۰% چربی کمتر “ است.
اثر کادربندی منجر به انتخاب گزینه دوم میشود، زیرا به نظر میرسد که گزینه دوم سالمتر است.
نکته کلیدی
- اثر قالب بندی یا فریمینگ افکت، جایی است که دو یا چند گزینه به ما ارائه می شود، اما نتیجه یکسان است.
- گزینهها به گونهای متفاوت بیان میشوند ( قالب بندی شدهاند) به طوری که به تعصبات ما توجه میکنند.
- ما تمایل داریم به گزینه هایی که به طور مثبت ارائه شده اند ارزش بیشتری بدهیم.
- ما تمایل داریم گزینه هایی را انتخاب کنیم که اعداد بالاتری دارند، زیرا سوگیری ما معتقد است که بالاتر، بهتر است
۰۰/۱۱/۰۴